אירובי או כוח: השאלה הלא נכונה בתהליך ירידה במשקל
-
בעז קליינמן
- פעילות גופנית
- 4 דקות קריאה
רוב האנשים שאני נתקל בהם נכנסים לחדר כושר עם מטרה ברורה: לרדת במשקל. נרשמים, מתמלאים במוטיבציה, מרגישים חיוביים, מעבירים את הכרטיס בכניסה ונכנסים פנימה. אתם מסתכלים שמאלה, שורה של הליכונים ואופניים. מסתכלים ימינה, מתקני כוח ומשקולות. ואז השאלה המתבקשת שעולה אצל כל מתאמן: מה עדיף?
למה זו לא השאלה הנכונה?
השאלה אם יש לבחור בין “אירובי או כוח” מניחה שאחד מהם גורם לירידה במשקל והשני ככל הנראה לא יעזור לי בתהליך ירידה במשקל. האמת היא ששניהם ממש לא יגרמו לכם לרדת במשקל. מה שגורם לירידה במשקל הוא דבר אחד בלבד, גרעון קלורי. כלומר, צריכת פחות אנרגיה מאשר הגוף מוציא, לאורך זמן בממוצע. כל השאר הם כלים שעשויים, תוך הקפדה על התנהלות מאוזנת, לעזור ליצור ולשמר את הגרעון הזה.
כשמבינים את זה, השאלה משתנה לחלוטין: לא “מה עדיף לירידה במשקל”, אלא “מה יעזור לי להתמיד בתהליך לאורך זמן ולייצר שינוי איכותי לגוף שלי על הדרך”.
נקודות מרכזיות:
- ירידה במשקל נגרמת מגרעון קלורי בלבד. אירובי וכוח הם כלים, לא הסיבה
- אימוני כוח בגרעון קלורי שומרים על מסת שריר ומגנים על קצב חילוף החומרים לאורך זמן
- אירובי מגדיל הוצאת קלוריות אך הגוף מסתגל אליו. תנועה יומיומית משפיעה לא פחות
- ירידה נקייה משומן ולא משריר דורשת גרעון קלורי בשילוב עם אימוני כוח
- השאלה הנכונה היא לא "אירובי או כוח" אלא "איך בונים שגרה ששומרת על גרעון קלורי ועל שריר לאורך זמן"
מה אירובי עושה ומה הוא לא עושה
פעילות אירובית מגדילה את הוצאת הקלוריות. זה נכון ופשוט. אבל יש שני דברים שחשוב לדעת.
ראשית, הגוף מסתגל. ככל שמתאמנים יותר, הגוף הופך יעיל יותר ומוציא פחות אנרגיה על אותה פעילות. שנית, ועוד חשוב יותר, אם השקעתם בריצה מתונה של 40 דקות על מסילה או בחוץ, ואז ישבתם על כיסא ועבדתם 10 שעות, ההוצאה האנרגטית שלכם קטנה ביחס למישהו שעשה הליכה של 20 דקות, אך דאג להיות פעיל וליצור תנועה בכל הזדמנות לאורך כל היום.
מה אימון כוח עושה ולמה הוא קריטי
אימון כוח לא נמדד על פי פוטנציאל שריפת הקלוריות במהלך האימון עצמו. זו לא הנקודה במקרה הזה. כשנמצאים בגרעון קלורי, הגוף מחפש אנרגיה. אם לא מבצעים אימוני כוח, הגוף ישתמש גם בשריר כדי לממן את הגרעון. ירידה במסת שריר פירושה ירידה בקצב חילוף החומרים, מה שעשוי להקשות על המשך תהליך ירידה במשקל. אימוני כוח הם מה שמגן על השריר הזה. הם לא גורמים לירידה במשקל, הם מבטיחים שהירידה תהיה יותר על חשבון השומן ולא על חשבון השריר.
הדפוס הזה חוזר אצל אנשים רבים: הם כבר ירדו במשקל, אבל מרגישים רופפים, חסרי אנרגיה, חלשים. כשמסתכלים על מה שעשו, רובם יודו כי עשו לאורך זמן הרבה אירובי ומעט מאוד כוח. המספר על המשקל אולי השתנה. אך איכות החיים לא השתנתה לטובה.
אז מה עושים בפועל?
שניהם. אבל המטרה אינה זהה.
אירובי מגדיל הוצאה קלורית ותומך בעיקר בבריאות הלב. כוח שומר על שריר ועשוי להעלות במעט את קצב חילוף החומרים. דווקא השילוב בדוגמה הזו של 3-4 אימוני כוח עם 2-3 הליכות מהירות או 2 אימוני ריצה מתונה, הוא מה שעושה תהליך איכותי ולא רק “ירידה במשקל”.
בסופו של דבר, לגוף לא משנה אם אנחנו מבצעים אימון אירובי או אימון כוח. מה שהוא מבין הוא הוצאה מול הכנסה של אנרגיה, ושמירה על מסת הגוף הרזה מול שימוש במסת השומן כמקור אנרגיה לאורך זמן, על מנת לשנות את הרכב הגוף כך שתהליך ירידה במשקל יהיה איכותי. כשמבינים את זה, ההחלטה כבר הרבה יותר פשוטה.